A webáruház használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a cookie-kal kapcsolatos irányelv értelmében, mely az adatvédelmi nyilatkozatban elérhető.
Termékek Menü

Ingyenes házhozszállítás 10000 Ft felett

"SZÁRAZ JANUÁR", AVAGY MIÉRT IS TARTSUNK ALKOHOLMENTES HÓNAPOT

"SZÁRAZ JANUÁR", AVAGY MIÉRT IS TARTSUNK ALKOHOLMENTES HÓNAPOT

Annak érdekében, hogy valami jót tegyünk az egészségükért, sokan tartózkodunk az alkoholtól januárban. Ez a hagyomány az Egyesült Királyságból kezdett el terjedni, ahol "Dry January" néven találkozhatunk vele. De vajon mire elég egy alkoholmentes hónap regenerálódásunk szempontjából?

Karácsonyi vásárok forgataga forralt borral fűszerezve, családi összejövetelek sora szenteste, karácsony első, második napján, buli szilveszterkor! Decemberben szinte naponta találhatunk valami ürügyet a koccintásra. Legkésőbb újév reggelén aztán ott a másnaposság rossz lelkiismerettel összefonódva, hogy túlzásokba estünk a nagy evésekkel és ivásokkal.

A „száraz január” brit hagyománya egyre népszerűbbé válik több országban is: Az év első hónapjában sokan tudatosan tartózkodnak az alkoholtól divatból, vagy konkrét egészségügyi céloktól hajtva. 

Szeretnének:

  • szünetet adni a májuknak
  • felhagyni egészségtelen fogyasztási szokásaikkal
  • józan aggyal, tisztán gondolkodni

Kétségtelenül nemes szándék - de vajon ez az egy hónap elég erre?

1. A máj visszatér eredeti állapotába?

Nem árulunk el újdonságot azzal, hogy az alkohol lebontása károsítja a májsejteket. Alkoholmentes idő alatt a máj részlegesen regenerálódhat, és a sérült sejteket újra cserélheti. Hogy ez mennyi ideig tart, az nagyban függ az absztinencia előtti ivási szokásainktól:

Ha nem fogyasztottunk kockázatosan nagy mennyiségű alkoholt a megelőző időszakban, a máj egy hónapon belül helyreáll.
Azok esetében azonban, akik kritikus mennyiségű alkoholt fogyasztottak a szünet előtt, a helyreállítás hosszabb időt vesz igénybe.

Az Egyesült Királyságban végzett vizsgálatok szerint azonban csak egy hónap múlva csökkentik a májbetegségek, például a májrák vagy a zsírmáj kockázatát.
A májszövetben kialakuló elváltozások regenerációja nem csak az absztinencia idejétől, hanem a károsodás mértékétől is függ. A már meglévő májbetegségben szenvedőknek tartósan tartózkodniuk kell az alkoholtól.

Apropó: Az alkoholmentes időszak nem csak a máj javára szolgál, hanem pozitív hatással van az immunrendszerre, a koleszterinszintre és a vérnyomásra is. Ezenkívül a sejtek érzékenyebben reagálnak a cukoranyagcsere hírvivő anyagára, az inzulinra, ezáltal a cukor felszívódására is a vérből. Ezért az alkoholról való lemondás csökkenti a cukorbetegség kockázatát is.

2. Fogynod sem ártana?

Az alkohol szünet segíthet a fogyásban is. Ha sör, bor és koktélok helyett cukormentes italokat fogyasztasz, például ásványvízet vagy cukrozatlan teát, akkor egyúttal a kalóriabeviteledet is csökkented. Másrészt a józan önfegyelem erőt adhat ahhoz is, hogy el tudd kerülni az egészségtelen nassolnivalókat.

Az, hogy sikerül-e súlyt vesztened, persze nem csak az alkoholfogyasztás mérséklésén fog múlni, hanem a mozgáson és táplálkozáson is.

Ha minden el nem fogyasztott alkoholos ital esetén csokoládéval jutalmazod magad a lelkierődért, akkor valószínűleg csak gyarapodni fogsz.

3. Később is beéred majd kevesebbel!

A tartós absztinencia után a test érzékenyebben reagál az alkoholra. Elméletileg tehát ez egy jó kiindulási pont az ivási szokások tartós mérsékléséhez is.

Másrészről azonban nemcsak az alkohol fizikai hatása csábítja az embereket az italozásra. Sokak számára az alkohol a mindennapi és/vagy a társadalmi élet szerves része. Nemcsak stimuláns, hanem rituális és szabadidős tevékenység is egyben.

Íme két tipp, ami megkönnyítheti az italozás mérséklését:

  • A megszokott viselkedés megváltoztatása nehéz, de azért nem lehetetetlen. Megpróbálhatjuk a régi szokásainkat, amelyekhez az alkoholfogyasztás kapcsolódik újakkal helyettesíteni. A legtöbb szabadidős tevékenység - mint például a sport, a festés, a napló írása - persze sokkal kimerítőbb és energiaigényesebb, mint az ivás, de persze egészségesebb, és hosszútávon sokkal előnyösebb testünk és lelkünk számára egyaránt.
  • A szokások leküzdése időt vesz igénybe. Egy 2009-es tanulmányban a résztvevőknek 18 és 254 nap közötti időre volt szükségük ahhoz, hogy új szokást építsenek be az életükbe. Ha általában is nehézséget okoz a viselkedésed megváltoztatása, akkor egy kicsit több időt kell rászánnod az alkoholmentes időszakra, mint egyetlen január. Lelkesítő eredmények születtek azonban, amikor a Sussexi Egyetem pszichológusa, Richard de Visser mintegy 800 brittel készített interjút a "száraz január"-i tapasztalataikról. A válaszadók 80 százaléka arról számolt be, hogy úgy érezte a szünet után jobban tudta kontrollálni az alkoholfogyasztását. A válaszadók 70 százaléka az absztinencia fázisában arra is rájött, nincs is szüksége az alkoholra ahhoz, hogy jól érezze magát.

4. Mi történik agyunkkal a szünet alatt?

A felmérés során azt is megmutatta, hogy alkohol nélkül a felmérésben részt vevők 70 százaléka jobban aludt, és emiatt sokkal energikusabbnak érezte magát .Közel 60 százalék pedig arról számolt be, hogy sokkal jobban tud koncentrálni.

Egy orvosi szempontból könnyen megmagyarázható. Az köztudott, hogy az alkohol segít az elalvásban. Sokan éppen ezért fogyasztják rendszeresen az esti órákban. Azt azonban már jóval kevesebben tudják, hogy az alkohol hatására éjszaka rendszeresen felébredünk, hosszú távú fogyasztása pedig alvászavarhoz vezet.

A krónikus alkoholfogyasztás során az alvás egyre felülszínesebbé válik. Már nem lesz pihentető, emiatt napközben figyelem és memóriazavar is jelentkezhet.

Az alkohol is beavatkozik a hormonális egyensúlyba is, és károsítja az agyat, mind rövid, mind hosszú távon. Attól függően, hogy milyen mértékű volt az absztinencia előtt az alkoholfogyasztás, lehet a károsodás az agyban reverzibilis is még. Az, hogy mennyi ideig tart a regenerálódás szintén a fogyasztási szokásoktól függ.

A masszív alkoholisták esélye a teljes felépülésre nagyon gyenge. Esetükben már lehet olyan jellegű az agykárosodás, ami visszafordíthatatlan.

Ez persze nem azt jelenti, hogy az ő esetükben már teljesen fölösleges az absztinencia. A modern képalkotó eljárásoknak köszönhetően tudósok azt látták, hogy az agy térfogata szenvedélybetegek esetén hat hét absztinencia után ismét növekedni kezd. Még ha a szünet nem is megoldás egy alkoholfüggő esetében, ez az első lépés lehet a gyógyulás felé.

Vásárlóink kedvence
Raktáron
Várható szállítás: március 28.
4.900 Ft
Nem rendelhető
Várható szállítás: március 28.
12.240 Ft
Raktáron
Várható szállítás: március 28.
12.905 Ft
Raktáron
Várható szállítás: március 28.
2.100 Ft
Nem rendelhető
Várható szállítás: március 28.
14.137 Ft